Gra
Pana Cogito
1
Ulubioną zabawą
Pana Cogito
jest gra Kropotkin
ma
wiele zalet
gra Kropotkin
wyzwala
wyobraźnię historyczną
poczucie solidarności
odbywa się na wolnym powietrzu
obfituje w dramatyczne epizody
jej reguły są szlachetne
despotyzm zawsze przegrywa
na
wielkiej tablicy imaginacji
Pan Cogito ustawia figury
król
oznacza
Piotra Kropotkina w twierdzy pietropawłowskiej
laufry trzech żołnierzy, szyldwacha
wieża zbawczą karetę
Pan
Cogito ma do wyboru
wiele ról
może
grać
śliczną Zofię Nikołajewnę
ona w kopercie zegarka
przemyca plan ucieczki
może
być także skrzypkiem
który w szarym domku
umyślnie wynajętym
naprzeciw więzienia
gra Uprowadzenie z Seraju
co oznacza ulica wolna
najbardziej
jednak
lubi Pan Cogito
rolę doktora Orestesa Weimara
on
w dramatycznym momencie
zagaduje żołnierza przy bramie
-
widział ty Wania mikroba
- nie widział
- a on bestia po twoje skórze łazi
- nie mówcie jaśnie panie
- a łazi i ogon ma
- duży?
- na dwie albo trzy wiorsty
wtedy
futrzana czapka
spada na baranie oczy
i
już
toczy się wartko
gra Kropotkin
król-więzień
sadzi wielkimi susami
szamocze się chwilę z flanelowym szlafrokiem
skrzypek w szarym domku
gra Uprowadzenie z Seraju
słychać głosy łapaj
doktor Orestes snuje o mikrobach
bicie serca
podkute buty na bruku
wreszcie zbawcza kareta
laufry nie mają ruchu
Pan
Cogito
cieszy się jak dziecko
znów wygrał grę Kropotkin (...)
Fragment
wiersza Zbigniewa Herberta
|
PIOTR
KROPOTKIN "POMOC WZAJEMNA JAKO CZYNNIK ROZWOJU"
"Pomoc
wzajemna" jest najbardziej znaną książką Piotra Kropotkina.
Stało się tak zapewne dlatego, że autor wyszedł dzięki niej
poza teorię anarchistyczną i rzucił się w wir najważniejszego
sporu naukowego przełomu wieków XIX. i XX. Sporu dotyczącego
teorii ewolucji zwanej darwinowską. "Pomoc wzajemna"
nie jest jedynie doraźnym esejem polemicznym przedstawiającym
niecodzienne spojrzenie na historię ludzkości, ale jest to przede
wszystkim praca naukowa, w której autor z wielką skrupulatnością
zestawia dane, a konkluzja oparta jest na wnioskowaniu indukcyjnym.
Jest to najczęściej czytana książka Kropotkina, być może z tego
powodu, że pisał ją z myślą o szerokim odbiorcy. Jej podstawowe
tezy są dzisiaj podstawą filozofii masowych ruchów decentralizacyjnych
i antyglobalistycznych.
W niniejszym wydaniu prezentujemy także dwa inne teksty Kropotkina,
będące swego rodzaju uzupełnieniem "Pomocy wzajemnej",
ukazujące, w jaki sposób państwo osiągało swa hegemonie, niszcząc
zwyczajowe instytucje samorządu i pomocy wzajemnej: "Państwo
i jego rola historyczna" oraz "Etyka anarchistyczna",
będące szkicem późniejszej, fundamentalnej "Etyki".
"To
jeden z tych ludzi, którzy w sprzyjających okolicznościach mogą
stać się twórcami ruchów społecznych na wielką skalę. Kropotkin
należy do najbardziej szczerych i prostodusznych ludzi, z jakimi
kiedykolwiek zetknął mnie los. W oczy mówi zawsze prawdę - z
całą delikatnością dobrego i łagodnego człowieka, ale i bez
najmniejszej pobłażliwości dla płytkich ambicji słuchacza. Ta
bezwzględna prostolinijność jest najbardziej uderzającą i najsympatyczniejszą
cechą jego charakteru. Śmiało można polegać na każdym jego słowie."
Siergiej
Stiepniak-Krawczyński "Rosja podziemna"
"Z niezwykłym taktem dzieli się z nami swoim niezrównanym
doświadczeniem, swoją zadziwiającą znajomością zjawisk społecznych
w skali rosyjskiej i światowej. Nakreśla przed nami przepaść
istniejącą pomiędzy autorytatywnym systemem panującym na całym
świecie, a potężnym dążeniem mas pracujących do wolności i chleba
dla wszystkich. Do ostatniej chwili uczył nas. Był duszą nie
tylko anarchizmu i anarchistów, lecz również i całej ludzkości."
"Głos
anarchisty" - pismo Anarchistycznej Federacji Polski, 1927
r.
"To, że Kropotkin nadal wpływa na tak wiele umysłów, przede
wszystkim wynika z realizmu i jakości jego pracy. Pomoc wzajemna
opisuje rzeczywiste doświadczenie ludzkości i współgra z faktycznie
istniejącymi i potężnymi aspiracjami (...) Pomoc wzajemna wyjaśnia
przeszłe i obecne doświadczenie (...) Jest klasyczną pozycją
dla zainteresowanych problemem współpracy (...) Książka, która
wciąż może pomóc otworzyć nowy rozdział w historii ludzkości."
H.
L. Bates, ekonomista brytyjski
|